Kwaku 2015 schouwrapport

1.    Algemeen, beleid en wet, communicatie, bejegening

In artikel 30 van het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap staat dat mensen met een beperking op voet van gelijkwaardigheid moeten kunnen deelnemen aan cultureel leven, recreatie, vrije tijdsbesteding en sport.
Artikel 4 lid 3 van dit verdrag schrijft onder meer voor dat gehandicaptenorganisaties actief betrokken moeten worden bij alle aangelegenheden die betrekking hebben op personen met een handicap.
De organisatoren van KWAKU laten blijken dit in de praktijk waar te willen maken door er alles aan te doen het festival zo goed mogelijk integraal toegankelijk te maken, het Platform Gehandicapten alle ruimte te geven om informatie te verzamelen over de toegankelijkheid van het festival, en waar mogelijk ook actie te ondernemen naar aanleiding van de opmerkingen en aanbevelingen van het PGZO ten aanzien van de toegankelijkheid.

 

De informatie over praktische zaken in de (social)media en op de website van KWAKU is niet altijd even duidelijk.
We hebben berichten gekregen over onduidelijkheid over
- aanvangstijden (in de Echo stond 12 uur)
- entreeprijzen met name de info over administratiekosten is niet helder.
Een kaartje kost € 5,--, maar je moet € 6,-- afrekenen, of, via internet zelfs € 6,75
Info over kortingen voor bijvoorbeeld stadspashouders is nergens te vinden.
En we krijgen ook veel vragen over de entree voor gehandicapten. Gratis, zoals vorig jaar, of de volle prijs? Nergens te vinden.
Ook info over parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart is niet te vinden.

Of hoe te handelen als je vanwege ernstige voedselallergie niets van de aangeboden etenswaren kunt hebben, en je dus wel genoodzaakt bent etenswaren voor eigen gebruik mee te nemen.  
Of onder welke voorwaarden je wel met een Canta het terrein op mag.

We weten inmiddels dat de KWAKU-organisatie open staat om in overleg te helpen zoeken naar oplossingen voor individuele problemen. Dat mag best duidelijker gecommuniceerd worden.

 


Aanbeveling: op de website, en in andere media duidelijk aangeven waar mensen terecht kunnen met specifieke vragen over dit soort zaken.   

2. Openbaar vervoer

 

De informatie over OV op de website is helder, en voor zover wij hebben kunnen nagaan correct.
Specifieke informatie over voor gehandicapten toegankelijke routes en haltes ontbreekt.

3. Parkeren

 

Op de website, onder de kop auto en parkeren, wordt helemaal niets gezegd over gehandicapten-parkeerplaatsen. We gaan er van uit dat, net als vorig jaar, rekening gehouden wordt met mensen die, met een gehandicaptenparkeerkaart, zo dicht mogelijk bij de entree moeten parkeren. Daar is geen info over te vinden.

Aanbeveling: info over gehandicaptenparkeerplaatsen toevoegen.

4. Entree en nooduitgangen

Er is geen rolstoeltoegankelijke kassa. De hostessen regelen, met een mobiele pin de kaartverkoop.
Scootmobielen en (elektrische) rolstoelen kunnen niet via de reguliere ingang naar binnen.
We hebben gehoord dat er goed pro-actief gereageerd wordt om mensen dan via het hek binnen te laten.


Voor nooduitgang Gooise Kant ligt een dikke leiding, maar ingebed in een kunststofprofiel. Ook met zo’n profiel is een leiding nog een obstakel voor elektrische rolstoelen en scootmobielen.


Aanbeveling: geen leidingen over de paden

5. Horizontale doorgankelijkheid
De ijzeren rijplaten blijven lastig. Glad met regen, tenenbrekers wanneer ze niet helemaal vlak liggen.
Op veel plaatsen zijn nog openingen tussen de houten vlonders.
De overgangen van de paden naar de vlonders zijn nog lang niet overal toegankelijk.
Op één plek is nu geëxperimenteerd met een dunnere houten plaat als overgang. In de praktijk werkt dat prima.
Op een aantal plekken liggen nog leidingen over de paden. Soms ingebed, soms voorzien van een afdekking. Dikke buizen, ook wanneer ze zijn ingebed, vormen een obstakel voor elektrische rolstoelen en scootmobielen.

Aanbevelingen:
- het terrein inrichten als festivalterrein, waardoor de paden niet meer beschermd hoeven worden met rijplaten
- vlonders onderling aan laten sluiten
- op logische plekken, en zeker in de hoofdroutes, goede overgangen realiseren tussen paden en vlonders

- alle paden vrij van leidingen, kabels, buizen en slangen.

6. Verticale doorgankelijkheid
De meeste, zo niet alle tenten zijn voor de toegankelijkheid voorzien van een hellingbaan. Echter, deze ligt niet altijd op de meest logische plaats. Verder wordt niet elke van een helling voorziene doorgang vrijgehouden van meubilair.

 

Aanbeveling: hellingbanen naar tenten in de hoofdroute plaatsen en de hoofdroute vrijhouden van obstakels.

7. Sanitair
één van de gehandicaptentoiletten is niet bruikbaar, omdat de hellingbaan om binnen te komen veel te steil is. Niet alle gehandicaptentoiletten zijn van binnen af afsluitbaar.
Verbetering ten opzichte van vorig jaar: Door het plaatsen van tenten voor toiletpersoneel en materiaal zijn de gehandicaptentoiletten nu optimaal bruikbaar.

aanbeveling: gehandicaptentoiletten zo plaatsen dat de toegang voldoet aan de richtlijnen. Alle toiletten afsluitbaar maken.

8. Visueel gehandicapten
Geen speciale voorzieningen

9. Auditief gehandicapten
Geen speciale voorzieningen.

10. Luchtkwaliteit (bruikbaarheid voor mensen met ademhalings- of luchtwegproblemen).
Geen speciale voorzieningen.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Berneice Vantrease (zaterdag, 04 februari 2017 20:45)


    I don't even understand how I ended up here, but I assumed this submit was good. I do not understand who you are however definitely you are going to a well-known blogger for those who aren't already. Cheers!

  • #2

    Mayola Dohrmann (maandag, 06 februari 2017 22:46)


    Hi! I could have sworn I've been to this website before but after checking through some of the post I realized it's new to me. Anyhow, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking back often!